Friday 12 August 2011

-puasa-

Assalamualaikum pada yang islam,
aku dh lama xupdate blog nie,.
bukan ape,.aku nk kumpul bahan nak tulis blog,.
dibulan yang mulia nie sepatutunya orang berubah kepada kebaikan,
tapi first time aku duduk kat bandar nie,.macam2 orang dengan sifat yang xseberapa baik mereke ada dekat sini,.dari awal aku pergi masjid untuk sembyang terawih hingga la ari nie aku tengok time malam jew jadi teruk manusia nie,.yela,.asal aku balik jew sembayang terawih mesti nampak orang buat maksiat kt tempat biase aku jalan kaki,.aku pergi terawih sorang2 jew,.xdew orang yg nk follow jadi aku pergi la,.
dh lew tmpat tu gelap,.msjid pon lebih kurang dekat la gak,.boleh dengar la takbir,.
aku pon xpaham la,.dyeorang nie xtakot kew,.aku selalu jew doa dalam solat supaya dijaohkan dari maksiat,.
biar orang nak cakap yang kite nie jahat dimate luar,.asalkan ati kita yang xberubah,.aku masih ingat lagi cakap ayah aku,.kalau nk berkawan berpuluh ribu sekalipun,.jangan terpengaruh dengan sikap mereka,.jadilah diri sendiri,.macam mana aku yang ayah ngan ibu aku kenal mase aku kecik,.macam itu la aku sekarang,.

and yang aku tak boleh blah tadi time sembyang isyak nak masok sembyang terawih,.baru jew berlaku kecurian tadi,.kesian jemaah wanita tu,.elok2 datang masjid nk solat dh tak tenang ati dia,.yang si pencuri nyer pon satu,.sanggup dye mencuri dalam masjid,.dye tak taw kew berdosa besar mencuri,.apatah lagi dlam masjid rumah allah tu,.mesti bala yang dye dpat tu teruk,.

Walaupon syaitan tak ada time pose,.nafsu yang mengawal manusia,.
ibarat,.cawan yang dituang dengan teh sehinggah melimpah tanpa sudu yang mengawal nya,.
fikir2 kan lah ayat itu,.
lagi satu cerita nie,.
untuk kali pertama dalam sejarah aku menangis tadi,.
nak taw sebab ape aku menangis,.aku menangis sebab aku tengok cerita ''aku tak bodoh''
cerita tu memang bagi keinsafan kat aku,.dan macam mana aku xnak dengar cakap ibu ayah aku mase sekolah rendah menengah,.korang kene la tengok sendiri,.baru dpat perasaan tu.,memang sedih dan byak moral dalam tu,.

Memang menarik ceter nie,.aku suke sangat tengok,.sampai menangis aku,.

No comments:

Post a Comment